Sandwich feedback
Feedback geven
Verbeteringen die als het beleg op een sandwich zijn geplaatst tussen twee positieve statements in, zijn wel acceptabel voor ons onderbewuste en kunnen zodoende goed worden omgezet in (nieuw) gedrag.
Het geven van feedback is het meest effectief als deze binnen 5 minuten gegeven wordt. Binnen 5 minuten kan ons onderbewuste de feedback direct opnemen en verwerken.
Feedback is een boodschap over het gedrag of over de prestatie van een ander. Het kunnen geven en ontvangen van feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Het geven van feedback is gericht op het gedrag van de persoon en niet op de persoon zelf. Bij het geven van feedback heb je de intentie om de andere persoon te laten groeien. Je geeft iets in plaats van iets af te pakken.
Je denkt bij feedback misschien dat het om iets vervelends gaat, maar feedback geven is vooral: welgemeende en gerichte complimenten en verbeteringsmogelijkheden geven. Mensen leren er vaak veel meer van om gewezen te worden op de goede dingen die ze doen dan op de fouten die ze maken.
De manier van feedback geven is van invloed op de acceptatie ervan. Ons onbewuste kan het woord ‘niet’ niet verwerken dus is het effectief om je feedback positief te verwoorden.
- Geef feedback om de ander te laten groeien (intentie).
- Feedback veroordeelt niet maar is een toevoeging in de richting van een verbetering.
- Korte, specifieke feedback is veel effectiever en krachtiger dan lange algemene feedback.
- Feedback dient gegeven te worden in de richting van gedrag zodat de ontvanger het concreet kan gebruiken.
- Feedback heeft alleen zin wanneer de ontvanger feedback wil/kan ontvangen.
- Gebruik het sandwich feedback model.
- Begin met te benoemen wat er goed ging.
“Wat je erg goed deed, is ….” - Benoem wat er verbeterd kan (dient te) worden.
“Wat beter kan, is …” - Geef ten slotte je algemene positieve samenvatting.
“Over het algemeen vond ik het een goede …”
“Als je deze feedback integreert dan …” - De ontvanger luistert en neemt de feedback tot zich en sluit af met “Dank je wel”.
Teamcoach & trainer
Ontmoeten en verbinden
- samen de tijd nemen
- werken vanuit de bedoeling
- met een systemische kijk
Organisatie optimaliseren
- visie helder krijgen
- creatief en doelgericht werken
- plannen en organiseren
Effectief gedrag ontwikkelen
- inzicht in samenwerking en communicatiestijlen creëren
- samen maak je het verschil
- als je doet wat bij je past ben je gemotiveerd
- leren is leuk
Het begeleiden van Margriet onderscheidt zich door inhoud te combineren met creativiteit, humor en energie.
Wij hanteren de Internationale Ethische Code voor coaches en mentoren.