Communicatie
Je kunt niet, niet-communiceren.
De vijf axioma’s van Paul Watzlawick kunnen helpen dit complexe proces te begrijpen:
Het is onmogelijk om niét te communiceren: alle gedrag is communicatie, ook wie onverschillig is of elke betrokkenheid ontkent, bedrijft hiermee communicatie (wegkijken, niets terugzeggen).
Elke communicatie omvat een inhouds- en een betrekkingsniveau: wat er overkomt wordt beïnvloed door de relatie.
Elke communicatie is afhankelijk van de interpretatie van gebeurtenissen: als partijen oorzaak en gevolg van elkaars interactie verschillend uitleggen (“Nee, jíj begon ermee”).
Mensen communiceren zowel digitaal (via cijfers, letters, woorden en taal) maar ook analoog (zoals via toonzetting, stijl en gebaren).
Elke communicatie is symmetrisch of complementair (aanvullend): men is uit op gelijkheid of men benadrukt juist verschillen (machtsverschil).
De essentie van communicatie is dat een of meer zenders en ontvangers binnen een zekere tijdsduur geregeld van rol wisselen en daarbij betekenissen aan elkaar overdragen. Communicatie kan bewust en onbewust of subliminaal verlopen; het gaat om beurtelings zenden en ontvangen. Dit informatieverkeer draait om de boodschap. Het contact verloopt via een kanaal, een technisch medium (zoals een website of tamtam), intermenselijk (face-to-face, zoals bij praten, dansen of zoenen) of via een intermediair (een derde persoon zoals een tolk of bemiddelaar).
Communicatie is het overbrengen van informatie, alleen wanneer de intentie is informatie over te brengen. De informatie is opgedaan uit de kennis van bepaalde feiten. De kennis van feiten wordt opgedaan uit ervaring. De informatie is daarom subjectief. Informatie is onafhankelijk van communicatie.
Teamcoach & trainer
Ontmoeten en verbinden
- samen de tijd nemen
- werken vanuit de bedoeling
- met een systemische kijk
Organisatie optimaliseren
- visie helder krijgen
- creatief en doelgericht werken
- plannen en organiseren
Effectief gedrag ontwikkelen
- inzicht in samenwerking en communicatiestijlen creëren
- samen maak je het verschil
- als je doet wat bij je past ben je gemotiveerd
- leren is leuk
Het begeleiden van Margriet onderscheidt zich door inhoud te combineren met creativiteit, humor en energie.
Wij hanteren de Internationale Ethische Code voor coaches en mentoren.